dinsdag 21 januari 2014

Keuzestress

De laatste tijd (ok, eerlijk zijn... misschien al veel langer?) vind ik het moeilijk om keuzes te maken. Doe ik het wel, of doe ik het niet? Gaan we naar Frankrijk op vakantie of naar Italië? Met de caravan of in een huisje? Pfff... Het is een welvaartsprobleem hoor, dat weet ik, maar desalniettemin een probleem! Daaaaagèn ben ik bezig geweest met het zoeken naar een vakantiebestemming. Een paar keer was ik bijna zover maar op het laatst toch weer het roer omgegooid. Twee keer een optie genomen maar uiteindelijk toch iets anders gekozen. En ik word er echt niet goed van! Van mezelf en mijn probleem met kiezen... Gisteren las ik dat dat ook een naam heeft: keuzestress.
Het heeft natuurlijk alles te maken met de overvloed aan keuzes die we hebben (vroeger viel er lang niet zoveel te kiezen) in combinatie met mijn perfectionisme. Als je dit husselt dan móet je dus de perfecte keus maken, naar schijnt zo'n 30.000 keer per dag!. Vind je het gek dat ik last heb van keuzestress?????
En wat doe ik dan? Ik leg het probleem bij jullie. Zoals ik eergisteren deed met mijn omslagdoek haakdilemma. Doorgaan of uithalen? Dank jullie wel voor de reacties, ook via fb, maar het waren er niet zo heel veel, ik neem aan dat jullie genoeg hebben aan je eigen keuzes, wat ik erg goed snap ;-)
Onlangs nog heb ik wèl een keuze gemaakt. Zo'n 1,5 jaar geleden heeft Martijn onze slaapkamer behangen met glasvezel behang. Ik hoefde het alleen nog maar te verven. Al die tijd heb ik gebruikt om plaatjes te pinnen van mooie slaapkamers (jawel, ik ben er wel mee bezig, in mijn hoofd!). De muren moesten roze worden, heel zacht roze. Wit met een tintje roze, zeg maar. Maar dan moet je ook echt kiezen in de bouwmarkt. Handenvol kleurenkaartjes meegenomen en jawel, een kleur gekozen! Oudroze. In de kerstvakantie hebben we samen geverfd. Na de eerste twee banen stapte ik achteruit en zei: het is wel donkerder dan ik dacht... Maar het is nog nat, komt goed!
We zijn inmiddels een paar weken verder, het is nu echt droog, maar onze slaapkamer lijkt nu verdacht veel op een meisjeskamer... Maak ik een keer een keuze, is het niet de goede! Ik heb nog hoop dat met andere vloerbedekking (die ook aan vervanging toe is) en een ander dekbed het geheel mee gaat vallen. Wordt vervolgd.
Onlangs heb ik een haakproject afgerond, een granny stripe dekentje. De ta-daah post volgt binnenkort. Maar daarna begon het te kriebelen om iets nieuws groots te beginnen, een deken. Het garen heb ik al een paar maanden in huis, maar het patroon hè... Ik heb avonden gehad dat ik er niet van in slaap kon komen. Eerst was ik van plan mee te doen met de crochet-along deken. Maar ik wilde toch liever iets stoerders, omdat hij voor 1 van mijn jongens wordt als ze straks allebei een eigen kamer hebben. Misschien een zigzagpatroon? Dat deed ik al eens eerder en is best leuk. Begonnen... maar niet tevreden. Gewone strepen dan? Maar is dat niet te saai? Een deken van blokken, da's ook stoer. Maar welk blog dan? Vandaag heb ik 3 verschillende blokken geprobeerd.
Op dit moment heeft het donker blauwe blok mijn voorkeur, ik denk dat ik daar een optie op neem. Maarja, je weet maar nooit, misschien gooi ik het roer wel weer om! Keuzestress... Ik las in de Flow dat het helpt om je keuzes te beperken. Niet alle winkels aflopen om alles gezien te hebben, niet alle vakantiehuisjes bekijken maar slechts een selectie, niet teveel piekeren en gewoon beginnen aan de deken... Maar da's ook weer een keuze hè, je keuzes beperken...
Herkenbaar?

4 comments, which make me happy!:

Ria`s Winkeltje zei

Hoi Ingrid,

Ik zou ook voor de donkerblauwe gaan, met dat patroon heb ik bijna een deken af, maar ik heb het met 5 kleuren gedaan. Ik ben nu nog met een brede rand eromheen bezig. ik zal er straks een foto mee maken en op mijn blog zetten. Ik vind jouw deken ook heel mooi geworden

Groetjes Ria

Colien zei

Heeeel herkenbaar en idd een luxe probleem vaak. Je wilt van alles, maar te weinig tijd. Je ziet allerlei leuks, maar hebt al zoveel etc.
Over de haaksels kan ik je geen advies geven, behalve dat ik ze allemaal leuk vind! Kan echt niet kiezen... ;)
grtz. Colien

Tutti haakt en zo zei

Wat een twijfelkont, haha Laatst las ik een berichtje bij sil waarin ze zei. Bij twijfel gewoon doen!
Je mag wel een beetje van mijn impulsiteit hebben? ;-)
Het blauwe blokje heeft ook mijn voorkeur, leuk!

marmarel zei

Pfff, herkenbaar! Ben benieuwd wat voor deken je gaat maken. :-) Als ik een workshop geef (a.s. zaterdag), lukt het mij pas de allerlaatste dagen om écht te kiezen wat ik nou ga doen. De weken ervoor ben ik wel aan het rommelen, een beetje dit, een beetje dat. En best kans dat ik op het allerlaatst nog heel wat anders kies. En dan slaat de échte stress toe, want alles moet wel op tijd klaar. Tot nu toe is 't altijd nog gelukt... ;-)
Succes! Groetjes, Marijke

Een reactie posten

Bedankt voor je bericht! Dat waardeer ik echt!
Thanks for leaving a comment, I really appreciate that!